Porady wnętrzarskie
W ramach akcji #zostańwdomu wiele polskich firm przeszło w tryb pracy zdalnej. Dla pracowników, którzy nigdy wcześniej nie korzystali z tego rozwiązania, jest to zupełnie nowa rzeczywistość. Jak się w niej odnaleźć? Oto 5 porad, które ułatwią przygotowanie w domu komfortowej strefy do pracy.
W obecnej sytuacji, w trosce o zdrowie i bezpieczeństwo ogółu, wielu z nas pracuje w trybie home office. Szczęściarzami są ci, którzy mają już w domu gabinet i mogą bez przeszkód wykonywać swoje obowiązki. Jednak większość osób taką przestrzeń do pracy musi dopiero zorganizować, i najczęściej nie ma do dyspozycji oddzielnego pomieszczenia. Ale nie powinniśmy się tym martwić. Urządzenie kącika biurowego jest naprawdę proste i nie wymaga całkowitej zmiany aranżacji mieszkania czy zakupu nowych mebli. Korzystajmy z tego, co już mamy w domu.
Na początek rozejrzyj się po swoim mieszkaniu i pomyśl: które miejsce najbardziej sprzyja koncentracji? Odpowiedź w dużym stopniu zależy od indywidualnych preferencji oraz od tego, czy mieszkamy sami, czy dzielimy przestrzeń np. z partnerem lub rodziną. Jeśli potrzebujemy ciszy i odseparowania się od otoczenia, zaaranżujmy domowe biuro w sypialni. Z kolei, jeśli w skupieniu się nie przeszkadzają nam dźwięki telewizora, odgłosy gotowania czy zabawy dzieci, to zorganizujmy stanowisko pracy w salonie. Osoby gotowe na większe zmiany mogą dodatkowo wydzielić tę strefę za pomocą ażurowego regału lub parawanu.
Funkcjonalne biurko i krzesło – te dwa elementy mają największy wpływ na ergonomię pracy. Biurko powinno mieć szeroki blat i stabilną podstawę, a krzesło – wygodne podłokietniki i ruchomy zagłówek. W sytuacji, gdy nie posiadamy w domu biurowych mebli, możemy skorzystać z dostępnych elementów wyposażenia – stołu w jadalni, wyspy kuchennej, toaletki oraz foteli i krzeseł. Ważne, żeby zadbać o ich stabilne ustawienie i dobrze dopasować je ze sobą pod względem wysokości. Tak, aby pozwalały zachować przy pracy prawidłową postawę ciała i nie narażały nas np. na bóle kręgosłupa.
Kącik biurowy powinien znaleźć się możliwie blisko okna. Dopływ dziennego światła sprawi, że praca przy komputerze będzie bardziej komfortowa. Jeśli swoje obowiązki wykonujemy do późnych godzin wieczornych, to warto również zaopatrzyć się w dodatkowe źródło światła. Punktowe światło sufitowe nie wystarczy. Najlepiej sprawdzi się lampa biurkowa o regulowanym ramieniu, a ponadto wyposażona w żarówkę ledową z temperaturą barwową pomiędzy 4000 a 5000 K. Jej subtelne i naturalne światło będzie przyjazne dla wzroku, nie powodując zmęczenia oczu.
Urządzając biuro w domu, zadbajmy też o przyjemny klimat wnętrza, który doda energii i pozytywnie wpłynie na samopoczucie. W tym celu świetnie sprawdzą się rośliny, które nie tylko będą ładną dekoracją, ale także, dzięki swoim właściwościom, poprawią jakość powietrza. Zatem jeśli posiadamy w domu paprocie, bluszcze, figowce czy skrzydłokwiaty, to nie wahajmy się ich użyć. Na blacie roboczym możemy też postawić ulubioną figurkę, pamiątkę z wakacji czy rodzinne zdjęcie – te drobne „umilacze” zachęcą do tego, żeby od czasu do czasu oderwać wzrok od komputera, a to sprzyja dobrej kondycji oczu.
W swoim biurowym królestwie każdy z nas powinien zadbać o ład i dobrą organizację – korzystajmy z rozmaitych pudeł, organizerów, segregatorów i teczek, które pomogą nam utrzymać porządek. Nie dopuśćmy do sytuacji, w której dokumenty z pracy wylądują w różnych miejscach w mieszkaniu. Pod ręką miejmy natomiast długopis i notatnik, by w razie potrzeby szybko zapisać ważne informacje.
Wszystkim osobom, które pracują zdalnie i urządzają swoje domowe biuro, polecamy wybrać jedno miejsce i możliwie najdłużej przy nim pozostać. To ważne w kontekście dbania o higienę psychiczną, zwłaszcza w sytuacji, gdy większość czasu spędzamy w mieszkaniu. Niech przestrzeń home office służy aktywności zawodowej, a pozostałe – codziennym domowym czynnościom. Ustanowienie fizycznej, chociaż nie zawsze namacalnej, granicy pomiędzy strefami pracy i życia prywatnego, uchroni nas przed wyraźnym zakłóceniem work-life balance.